تئوری موسیقی چیست؟

http://sedasazi.com/- تئوری موسیقی

تئوری موسیقی از دیدگاه ویکی پدیا به شرح زیر است:

تئوری موسیقی نظریه‌ای دربارهٔ مکانیک موسیقی و نحوهٔ کارکرد موسیقی است. تئوری موسیقی از قرنهای گذشته ابداع شده و به تدریج کامل‌تر شده‌است. تئوری موسیقی شامل تحلیل نت‌های ملودی و نیز بررسی آنها از نظر ریتم و هارمونی (هماهنگی) اجزاء آن می‌باشد.

 

ممکن است صداها در ملودی همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند که در این صورت هارمونی‌های متفاوتی خواهند داشت. در تئوری موسیقی به بررسی پویایی و دینامیک موسیقی نیز می‌پردازند و آن بستگی به نرمی یا سختی اصوات و نت‌ها دارد. می‌توان تئوری موسیقی را بر اساس روابط ریاضی نیز مطرح کرد.

در این صورت قوانین موجود در ریاضی در تئوری موسیقی به‌ کار می‌رود.

تئوری موسیقی شاخه‌ای تخصصی از رشته موسیقی است و کسی که در این زمینه کار می‌کند باید با انواع صدای نت‌ها، فاصله‌ها، میزان ترکیب‌ها و پرده‌های موسیقی آشنا باشد. اهمیت تئوری موسیقی به قدری است که نوازنده، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر که در این زمینه کار نکرده‌اند از نظریه دان یا تئوریسین موسیقی که در این زمینه کار می‌کند جدا در نظر گرفته می‌شوند.

 

صدا و ریتم مهمترین عناصر تئوری می‌باشند.

اهمیت اصوات در موسیقی مانند اهمیت رنگ در نقاشی است؛ ولی از هر صوتی نمی‌توان در موسیقی استفاده کرد. از نظر موسیقیدان‌ها صداها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

 

صداهای موسیقیایی و صداهای غیر موسیقیایی. صداهای موسیقیایی دارای مشخصه‌هایی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد و اگر صدایی این مشخصه‌ها را نداشت صدای غیر موسیقیایی محسوب می‌شود.

 

اصوات موسیقایی دارای ارتعاشات منظمی هستند، و زیرایی (مقدار زیروبمی) مشخص و قابل‌تشخیصی دارند. بنابراین وقتی شنیده می‌شوند دل‌نشین و خوشایندند.

مانند: صدایی که از نواختن سازها به گوش می‌رسد

اما اصوات غیر موسیقایی دارای ارتعاشات نامنظمی هستند، و درنتیجه بااینکه میزان شدت و ضعف (قوی یا ضعیف بودن صدا) و رنگ صوتی آنها قابل‌تشخیص است، اما زیرایی مشخصی ندارند و تشخیص زیرایی این‌گونه اصوات تقریباً غیرممکن است. و به آنها اصطلاحاً «نوفه» یا «noise» یا سروصدا میگویند.

البته این بدان معنا نیست که استفاده از این اصوات (اصوات غیر موسیقایی) در موسیقی کاملاً غیرمجاز و ناخوشایند است، مثلاً استفاده از صدای باران یا امواج دریا (که اصوات غیر موسیقایی محسوب می‌شوند). اما استفاده از اصوات موسیقایی بی‌شک خوشایندتر و دل‌نشین‌تر است.

اصوات غیر موسیقایی لحظه‌ای مانند: شکستن شیشه، پارس سگ، ترکیدن لامپ، انفجار و…

اصوات غیر موسیقایی ممتد و ادامه‌دار مانند: صدای حرکت قطار، همهمه، صدای زوزه‌ی باد، بارش باران و…

 

در موسیقی مدرن و امروزی تقریباً این تقسیم‌بندی (اصوات موسیقایی و غیر موسیقایی) وجود ندارد، چراکه در این نوع موسیقی ممکن است از تمام اصوات (چه موسیقایی و چه غیر موسیقایی) در یک قطعه‌ی موسیقی استفاده شود (بدون هیچ محدودیتی)، برای نمونه می‌توانید به آثار آهنگسازان این سبک مانند جان کیج و… مراجعه کنید.

 

دوره آموزش رایگان تئوری موسیقی

اگر به دنبال آموزش تئوری موسیقی هستید پیشنهاد می کنم در دوره رایگان تئوری موسیقی شرکت کنید. برای شرکت در این دوره رایگان اینجا کلیک کنید.

 

حرفه ای ها

اگر می خواهید تئوری موسیقی را به صورت کامل و حرفه ای دنبال کنید پیشنهاد می کنم در دوره جامع آموزش تئوری موسیقی شرکت کنید. برای شرکت در دوره جامع آموزش تئوری موسیقی اینجا کلیک کنید.

 

 

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. من خریدم ولی بعضی از قیسمت هاشو میخوام دانلود کنم ارور میده باید چیکار کنم نمیشه انلاین نگاه کرد از سایت؟

    1. سلام محمدرضا پروار گرامی:
      از خرید شما متشکریم.
      فایل ها تک تک چک شده اند و مشکلی برای دانلود وجود ندارد. اگر در دانلود فایلی مشکل دارید شماره درس را بگویید تا بررسی کنیم.
      امکان نمایش آنلاین هم از طریق لینک زیر برای شما وجود دارد.
      http://sedasazi.com/courses/theory-lessons/
      (لطفا درس ها را به ترتیب نگاه کنید و تیک تایید درس را بزنید تا بتوانید درس های دیگر را مشاهده کنید.)

      موفق باشید

به کمک نیاز دارید؟ پیام دهید!